Rozhovory

Jiří Rostecký, zakladatel iParťák

jiri-rostecky-1Jméno: Jiří Rostecký
Pracovní pozice a projekt/společnost: zakladatel
Odkazy: https://twitter.com/atsorwww.rostecky.czwww.ipartak.cz

1. O PRÁCI
Jak bys v jedné větě popsal, čemu konkrétně se teď především věnuješ?
Tak věnuji se hlavně naší firmě iParťák, která mě zaměstnává z většiny mého času. Spíše ve volnu, po večerech, tvořím ještě MladýPodnikatel.cz a píšu osobní blog. Přiznám se ale, že na to poslední dobou nemám skoro vůbec čas.

Jaké jsou hlavní konkurenční výhody firmy iParťák?
Já si v celém svém podnikání zakládám hlavně na komunikaci, protože ta podle mě tvoří největší faktor ovlivňující vztah se zákazníkem. Proto ji i ve firmě řadíme na první místo a klientům tak nabízíme rychlou, věcnou a efektivní komunikaci z naší strany, což velká část konkurenčních dodavatelů podceňuje.

Naší výhodou je i to, že máme tým složený z externistů. Díky tomu nemáme tak vysoké náklady, které se tím pádem nepromítají na cenách pro klienty, a hlavně jsme schopni pracovat na větším objemu zakázek. Řada firem, co vše řeší in-house, brzy narazí na vlastní mantinely a nemohou přijímat nové zakázky, natož pro jednoho klienta dělat více projektů naráz nebo mu být okamžitě k dispozici v případě nějakého problému. I když uvažujeme nad tím, že začneme třeba grafiky a programátory i zaměstnávat, nechceme ani do budoucna tento systém opustit, protože už dnes máme relativně široký tým prověřených a spolehlivých specialistů.

No a kromě mnoha dalších výhod mohu uvést i tu, že jenom nepíšeme, neprogramujeme nebo neděláme grafiku. Já z toho neumím takřka nic, ale rozumím mnoha dalším oblastem, jako je třeba monetizace webů, projektové řízení a podobně. Klient u nás tedy nenajde jen tu “holou práci”, ale i pomoc s rozvojem svých projektů. S klienty často konzultujeme a ještě častěji je i odkazujeme na různé specialisty, s nimiž spolupracujeme a z nichž většina naše služby sama využívá. Pomalu připravujeme i vlastní školení a semináře.

jirka-rostecky-icm-prostejov

Jiří Rostecký na akci ICM Prostějov, Co ti brání v podnikání (zdroj: archiv Jiřího Rosteckého)

Můžeš být prosím konkrétnější, kdo například patří mezi vaše specialisty?
Těmi specialisty myslím velice, ale opravdu velice důkladně vybrané programátory, textaře a další. Dříve, než někoho pustíme k zakázce pro klienty, si jeho práci velmi pečlivě prověřujeme a v průběhu spolupráce ji kontrolujeme.

Jako příklad dávám třeba naše korektory, kde kontroly vypadají tak, že jim poměrně často zadáme zakázku, která se tváří jako pro klienta, ale je pouze pro naše účely (korektor tak neví, že je testován). Jedná se o text sestavený jiným korektorem, který je opravdu hodně složitý. A na základě výsledků zjišťujeme kvalitu práce jednotlivých korektorů.

U programátorů zase podrobujeme práci hodnocení jiným programátorem, nad texty od našich textařů vedeme různé diskuze a podobně.

Když se podíváš na posledních 6-12 měsíců, co jsou hlavní věci, které se ti podařily?
To je pro mě poměrně zásadní otázka, protože poslední rok byl v mém životě do značné míry zlomový. Loni v červnu jsem totiž složil maturitní zkoušku, což mi otevřelo dveře a já se mohl začít naplno věnovat firmě. Takže věcí, které se mi podařily, ale i nepodařily, je skutečně mnoho.

Za největší úspěch považuji asi to, že jsme si dokázali vybudovat vlastní portfolio klientů. Já jsem nikdy nepracoval v žádné jiné firmě, nebyl jsem na volné noze a moje zkušenosti pochází jenom z toho, co jsem se sám večer po škole naučil. Takže je pro mě něco neuvěřitelného, když vidím naše klienty, jak poptávají naše služby, vrací se a jsou s námi spokojeni. To je pro mě obrovský úspěch, který asi nikdo nedokáže ocenit tak jako já.

Jak dlouho se věnuješ firmě iParťák?
iParťáka jsem založil mezi třetím a čtvrtým ročníkem na střední. Takže něco přes dva roky. Ale tehdy to nebyla firma, tu jsme založili hned po mé maturitě. Naplno se mu věnuji tedy rok a za tu dobu se neskutečně posunul dopředu.

Jinak Mladého podnikatele dělám od roku 2012, čemuž mnohdy sám nevěřím. Jenomže tehdy jsem zase psal články večer po škole nebo jsem je nakupoval od různých textařů. Pořádně jsem se o projekt začal starat také až po maturitě.

jirka-rostecky-2

Jiří Rostecký na akci BeEager, Co tě ve škole nenaučí (zdroj: archiv Jiřího Rosteckého)

Co nejbližšího máš zrovna rozjeté nebo v plánu?
V hlavě mám spoustu projektů a doufám, že jich v iParťákovi co nejvíce zrealizujeme, ale teď žádné nové dělat nechci. Podle mě jsme teprve na začátku a za ten rok jsme se naučili strašně moc věcí. Ačkoliv to už nějakou dobu oddalujeme, chceme konečně začít zaměstnávat první lidi a firmu i nadále co nejvíce posouvat dopředu. Co ti mám říkat, Michale, je to nekončící závod a cílová rovinka je v nedohlednu. :-)

Moc dobře vím, o čem mluvíš. :-) Navázal bych na tohle téma a zeptal bych se, jakým způsobem řídiš firmu iParťák a jak plánuješ a rozděluješ práci? To jsou často klíčové činnosti ve firmě. Jak se k těmto činnostem stavíš a jak je řešíš?
Práci máme rozdělenou velice jednouše – všichni víme, co máme dělat a jaké to má nést výsledky. Jsme za to zodpovědni. Například můj kolega Adam Pýcha má na starosti kompletně celou zákaznickou podporu. Já mu do ní v podstatě vůbec nemluvím, pouze připomínkuji, co bych vylepšil, kam bych ji chtěl dál posunout a přidávám nápady na vylepšení.

Co se samotných zakázek týče, máme naše lidi rozdělené do různých kategorií. Jedním z nich je klasika, kterou dělá řada firem, a to rozdělení na juniory a seniory podle jejich zkušeností, dovedností, praxe atd. Dalším je ale dělení na to, co nejlépe ovládají, na co se specializují a v čem dosahují nejvyšších kvalit.

U grafiků třeba víme, kdo dělá dobré designy, kdo dělá dobré letáky a podobně. U programátorů to rozdělujeme nejen na specializace podle redakčních systémů, ale třeba i na zkušenosti s tvorbou pluginů a mnoho dalšího. U textařů není o čem mluvit, tam je to podle toho, o čem dokáží psát kvalitní texty (máme třeba textaře, co pracoval ve veterinářství), a u překladatelů nejen podle jazyků, ale i podle odbornosti.

Když tedy přijde klient, ihned víme, kdo je pro něj ideální zpracovatel a jak tedy práci rozdělit.

Kde především pracuješ (kancelář, homeoffice, cesty, atd.) a v jaké lokalitě?
Já to mám hodně různorodé, samozřejmě nejvíce pracuji z kanceláře, ale podstatnou část měsíce pracuji i z domova, protože tam jezdím za rodinou. Často také cestuji, takže i na těch cestách.

2. O TOBĚ
Jsi aktivní a výrazná osobnost české internetové komunity. Prostřednictvím tvé firmy a magazínu MladýPodnikatel.cz se aktivně setkáváš mimo jiné s lidmi z českého affiliate marketingu. Jak na tebe jako “nezávislého pozorovatele” český affiliate obor působí?

To je zapeklitá otázka a nemohu na ni odpovědět moc krátce. :-) Já na toto téma spustil obrovskou diskuzi napříč sociálními sítěmi, když jsem vydal pár rozhovorů na MladýPodnikatel.cz. Tehdy se v diskuzích potkaly názory “affiláků” a názory “konzultantů”, což bylo velice zajímavé sledovat a já byl překvapen, co pár mých článků dokázalo vyvolat.

Můj názor je někde mezi. Myslím si, že řada affiláků dělá totální bullshit weby, které mi nejsou sympatické. Na druhou stranu znám řadu lidí, co na affiliate vydělávají jinak, mně sympatičtějším způsobem a tvoří projekty s přidanou hodnotou pro jejich návštěvníky.

Takové vydělávání se mi líbí, ale je to u mne asi dáno tím, že nemám moc rád byznysy, kde jde jenom a čiště o peníze a ne i o něco dalšího. Instalovat WordPress a plodit jeden nudný web za druhým umí každý, ale něco skutečně tvořit už ne. A já měl vždycky neskonalou úctu k těm, kdo skutečně něco tvořili.

V případě české affiliate scény je ta propast poměrně široká. Na druhou stranu s ní nemám tolik zkušeností a uznávám, že je to volba každého z nás, co chce dělat a jak chce vydělávat peníze.

Co mě ale těší nejvíce, je fakt, že vznikají různé konference a srazy, kde mluví i mnoho uznávaných odborníků a dělí se tak o své zkušenosti. Že vzniklo mnoho blogů, kde lze najít autentické výsledky, návody a názory různých autorů, které lze v mnohém převést i do vlastního podnikání. Myslím si, že čím více podobného obsahu bude vznikat, tím bude affiliate komunita oblíbenější. A za všechen tento obsah jí jsem osobně vděčný.

Jak vypadá tvé typické pracovní pondělí?
Podobně jako každý jiný den. Popravdě svůj program moc nerozděluji na dny v týdnu. Někdy pracuji i o víkendech, jakoby bylo pondělí. Jindy jsem třeba týden dva doma s rodinou a příliš aktivně nepracuji.

Každý den vstávám kolem šesté sedmé hodiny. Jdu se ven projít, docela rychle ujdu tak 5 kilometrů, koupím snídani a razím do pracovního zápřahu. Procházku pak ještě opakuji jednou, většinou ji spojuji s nějakým dobrým obědem nebo večeří podle toho, jaký byl ten den program. Po večerech si rád udělám čas na nějakou knihu nebo píšu a tvořím třeba toho Mladého podnikatele.

Jaké 3 webové stránky bychom zahlédli v tvém prohlížeči, když zrovna nepracuješ?
Heh, já se snažím mít počítač co nejdál od těla, když už nepracuji. :-) Ale asi bys našel Facebook nebo Twitter. Rád sleduji náš RSS agregátor a koukám na DVTV nebo VideaČesky.cz. Které tři z těchto pěti vypíchnout, netuším.

Jaké bys dal 3 doporučení pro někoho, kdo by působil na stejné pracovní pozici jako ty?

Tak moje pozice je něco jako zakladatel firmy, ale to je tak honosné, že to nemohu brát v této otázce vážně. Navíc, co já mám komu co radit, že? :-) Asi bych tedy spíše mířil na lidi v mém věku, kteří třeba také přemýšlí o podnikání a pro které začínám občas přednášet. Těm bych poradil snad jen to, ať se nebojí, jdou do toho a kašlou na strach z chyb, z posměchu ostatních a podobně. Mě zatím všechny chyby, co jsem udělal, neuvěřitelně posunuly dopředu.

Kariéra: Kde vidíš sám sebe v následujících 3 letech?
To je snadné! Dneska je ideální mít super moderní a cool kancl v Sillicon Valley, ale mně by stačilo mít fungující firmu, spokojené zaměstnance a ještě spokojenější klienty. Snad se nám to tedy povede. :-)

Řekneš nám 1 věc, kterou o tobě kolegové/klienti nevědí?
Vůbec žádná mě nenapadá. Já všechno vyžvaním u sebe na blogu, kde píšu i o chybách a neúspěších, které se mi povedlo napáchat. Celkově se snažím, aby si o mně a o mé firmě mohli klienti co nejvíce dohledat dříve, než nás osloví. Aby mohli poznat, jak přemýšlíme, jak se chováme a jak rosteme. Není nic horšího, než když to zjišťujete až v průběhu spolupráce.

A taky si myslím, že je to pro klienty určitá záruka naší zodpovědnosti, protože nejsme no-name persony na pozadí nějakého “eseróčka”, ale lidé, co se nebojí vystoupit ven a na rovinu říct, co si myslí a co dělají. A když jste takhle vidět, je vám jakákoliv chyba nebo dokonce pokus nebýt ke klientovi upřímný okamžitě vrácen stonásobnou silou.

>> Další zajímavé rozhovory s TOP osobnostmi českého internetu najdete v sekci Rozhovory <<

Předchozí článek

Affiliate HIT VÁNOC - kloubní výživa Flextor

Další článek

Vyhodnocení Twitter soutěže o 5 knih Affilák