Affiliate články

Jak vytvořit strategii pro nový affiliate web – 1. díl

Není dobré ji přeceňovat, ale určitě ani podceňovat. O čem se bavíme? O vytvoření strategie pro váš nový affiliate projekt. Pokud si dáte záležet, strávený čas se vám mnohonásobně vrátí odpověďmi na důležité otázky. Vedlejším pozitivním efektem budou i nové nápady/myšlenky, které získáte vytvářením strategie, zamýšlením se nad celkovým pojetí webu, navrhováním stránek či sbíráním inspirace ze zahraničí.

1) O čem projekt bude

Vše začíná myšlenkou a může končit velice úspěšným projektem. Ať už se jedná o nápad, využití aktuálního trendu nebo tématu, ke kterému máte blízko, je dobré si specifikovat, o čem přesně projekt bude a rovněž na čem bude vydělávat.

Přeneste vaše myšlenky v hlavě na papír. Udělejte si stručný popis projektu a uvidíte, že jen málo stačí, aby váš affiliate projekt již získal reálnější obrysy.

Věřte, že při sepisování vám budou v hlavě naskakovat další myšlenky, nápady a možná i vize. Rovněž si je zapište a nebuďte při zemi. To, že si naplánujete s projektem dominovat v určité oblasti vám v tu chvíli přijde nemožné. Za pár let tvrdé práce se to však může stát realitou.

2) Na čem bude projekt vydělávat?

Přednostně samozřejmě na affiliate programu, možná i více programech z jedné tématické oblasti. Je přeci jen lepší být pojištěn proti tomu, pokud se inzerent kampaň rozhodne ukončit.

Tam, kde se točí peníze, tam naleznete i adekvátní kampaň pro vaše potřeby. Pokud si vyberete opravdu specifickou niku, výdělky zřejmě budete lepit pomocí kampaní z přidružených oblastí. Zde hrozí fakt, že konverzní poměr nebude nijak oslnivý. Jestliže tedy máte v plánu postavit projekt především na výdělcích z affiliate, vyberte kampaň, která bude přímo řešit problémy lidí, kvůli kterým přišli na váš web.

Je to jednoduché. Mám problém a hledám informace a řešení tohoto problému. Jakmile se dostanu na váš web, kde mi poskytnete veškeré informace a následně i předložíte jako nabídku produkt či službu, která můj problém vyřeší, jsem váš zákazník. Pokud dostanu veškeré informace, ale jako nabídka bude něco, co zcela neřeší můj problém, tak díky vašim získaným informacím jdu hledat přesně to, co potřebuji. Ale jinam.

U affiliate programů z přidružených oblastí však nezavírejte oči. Budou se vám rovněž hodit. Zcela typickým příkladem je cross-selling. Věnujte se naplno svému projektu a oblasti, ale čas od času je výhodné lidem nabídnout i další produkty či služby, které mohou potřebovat. Je to o neustálém přemýšlení, jak si zákazníka udržet, ale také o tom, jak je možné, aby vám zaplatil vícekrát.

3) Výběr domény

Existuje pár pravidel, které musíte vzít v potaz při výběru domény. Na internetu ohledně zvolení správné domény je k dohledání spousty článků a rad. Proto zde v článku nakousneme pouze téma, které affiláci při vytváření strategie nového projektu často řeší. Klíčové slovo v doméně nebo snad název, který se stane značkou?

Jde o to, jaký máte s novým affiliate webem záměr, ale ve většině případů se musíme přiklonit k neutrálnímu názvu, ke kterému časem vybudujete značku. Vaši značku. Tu značku, kterou si lidé při vyslovení spojí s vaším projektem nebo např. přímo s kvalitními články, vtipnými videi či poskytováním slev.

4) Kdo budou vaši uživatelé?

Pokud víte o čem projekt bude a pomocí kterých affiliate kampaní chcete na něm vydělávat, tak je již snadnější vytvořit si specifikaci lidí, na které budete cílit. Po vytvoření obecného přehledu, zda budete cílit na ženy či muže, na mladé lidi nebo spíše na důchodce, je chytré pokusit si představit ideálního zákazníka/uživatele a vytvořit persony.

Dejte si však pozor na to, že jakmile se bude vyvíjet váš projekt, musí se vyvíjet i persona. Nedržte se stále toho, co si prvně napíšete, ale testujte, zkoušejte a díky tomu se vám cílení na správnou komunitu bude dařit.

5) Co bude přidanou hodnotou?

Co bude vaší hlavní devízou? Jak se chcete prezentovat? Proč by se měli návštěvníci na vaše stránky opět vrátit? Co jim nabídnete, aby se přihlásili k odebírání e-mailingu?

Je to hodně otázek. Ale vy na ně musíte nalézt odpověď a snažit se odlišit od konkurence. Pokud je vaším cílem dobýt určitou oblast, tak právě zde musíte být aktivní.

Napište si přesně to, co chcete vytvářet a přemýšlejte, zda-li se to nedá dělat ještě jinak. Lépe. Takovéto odlišení nebo přidaná hodnota nemusí být nutně u produktu, ale může se jednat o vylepšení designu, komunikace k uživatelům či rozesílání e-mailingu. Tyhle věci přeci dělá každý stejně, vy však nemusíte.

6) Které marketingové kanály budete využívat k dosažení cílů?

Velkou důležitost klaďte i na to, jak a kde budete sbírat návštěvnost pro váš affilate projekt. Vyberte si vhodné marketingové kanály, které vám návštěvnost budou zajišťovat. Ideální je propojit dlouhodobý traffic s tím krátkodobým.

Jako příklad dlouhodobé návštěvnosti je ta z vyhledávačů. Navrhnete správnou strukturu webu, pohrajete si s meta tagy, vytvoříte kvalitní obsah pro kategorie, ale i další příspěvky a za tuto práci budete odměněni pravidelnou návštěvností. To PPC kampaně jsou zase na straně krátkodobého trafficu. Zaplatíte si kampaň, v Google Analytics budete sledovat přísun nových návštěvníků, ale jakmile se vyčerpá rozpočet, tak se s pravidelnou návštěvností můžete rozloučit.

Je zcela samozřejmé, že i obsah se musí neustále aktualizovat, aby návštěvníci z vyhledávačů pravidelně přicházeli na váš web a že i PPC kampaně mohou být pravidelným zdrojem návštěvnosti, zda-li máte nachystán dostatečný rozpočet a chuť se tomuto kanálu věnovat.

Jde spíše o ukázku, jak se marketingové kanály mohou vzájemně doplňovat a mezi sebou prolínat. Z jakých marketingových kanálů si můžete vybírat?

  • SEO
  • E-mailing
  • PPC kampaně
  • Sociální sítě
  • PR články
  • Brandové kampaně
  • Bannerové reklamy
  • Youtube kanál
  • Přímý marketing

7) Cíle a strategie

Cíle mohou být obecné a cíle mohou být zaměřené rovnou ke konkrétním marketingovým kanálům. Obecný cíl je například předem stanovená suma měsíčního zisku nebo celkové číslo návštěvnosti webu. Pro někoho však může být zajímavější si cíle rozkouskovat, jelikož takto je snadnější určit si strategii, jak stanovené cíle splnit.

Uvedeme si příklad. Dáte si za cíl, že chcete tento rok získat 1 000 odběratelů vašeho newsletteru. A následně nato si zvolíte strategii, jak se k tomuto cíli dopracovat a co je nutné provést.

8) Zaměřte se na produkt

Nejdůležitější věc celého projektu. Která to je? Určitě produkt.

Pokud stavíte weby monetizované přes affiliate, tak zřejmě slovo produkt nepoužíváte a hlavně si ani nemyslíte, že nějaký máte. Zkuste však změnit přístup.

Produktem může být cokoliv. Textový obsah, videoobsah, slevy, e-book, speciální landing page, porovnání produktů apod. Tento váš osobní produkt, na který se zaměříte, tak pořádně vypilujte, dejte tomu váš čas a focus. Můžete mít marketing na jedničku, perfektně navrhnutý web, pokud však ale nebudete mít dobrý produkt, výsledky budou průměrné až podprůměrné.

Představte, že sedíte v kanceláři v Kalifornii a vymýšlíte strategii, plán a následně i uvádíte do pohybu nový produkt pro Apple. S takovou vervou se pusťte i do svého produktu, ač se může jednat například pouze o magazín se spodním prádlem.

9) Návrh struktury webu

Veškerý obsah, který budete na webu tvořit, je důležité vhodně roztřídit do kategorií a vytvořit hlavní menu. Pokud chcete, aby se návštěvník při příchodu na váš web výborně zorientoval, pak tyto kategorie správně pojmenujte.

Klasikou je vložení klíčových slov do názvu kategorie. Díky tomu bude možné právě přes tyto klíčové slova nalézt váš web ve vyhledávačích na určitá slovní spojení.

10) Jak bude vypadat hlavní strana

Již přecházíme k návrhu webu. Doporučujeme vzít do ruky tužku, papír a začít kreslit/navrhovat. Jako první bude na řadě hlavní strana, od které se další stránky na webu mohou designem inspirovat.

Navrhujte hlavní stranu tak, aby se na ní vešlo vše podstatné. Zároveň i tak, aby stránka byla přehledná a návštěvník měl snadnou úlohu se zorientovat.

Co by nemělo chybět na hlavní straně?

  • Logo
  • Menu
  • Vyhledávač
  • Hlavní obrázek/video, které upoutá
  • O čem web je nebo-li jak funguje v pár slovech
  • Výzva k akci
  • Výhody pro uživatele
  • Odkazy na důležité podstránky (články, otázky a odpověď, příběh projektu)
  • Odkazy na sociální sítě
  • Nabídka TOP produktů
  • Reference
  • Kontakt
  • Registrace / přihlášení
  • Footer

11) Jak bude vypadat příspěvek

Může se jednat o článek, produktovou stránku, ale i speciální landing page. Nejde zcela tak o typ stránky, kde budete produkty či služby nabízet, tak jako o to, jak daná stránka bude vypadat. A zde si dejte opravdu záležet.

Proč? Především na tyto stránky bude proudit veškerá návštěvnost. Zde se bude odehrávat boj o to, zda-li potenciální zákazník nakoupí nebo ne. Proto není nutností pouze kvalitní obsah, ale jasná a přehledná struktura stránky.

Struktura stránky, článku, prostě čehokoliv jde ruku v ruce s tím, co chcete sdělit a jak to chcete sdělit. Stránka může vypadat zcela jinak, pokud chcete předat nějaké poselství pouze pomocí obrázku nebo třeba holým textem.

V neposlední řadě si promyslete strategii toho, kde a jak do struktury stránky začleníte prodej. Vložíte nabídku na začátku, na konci stránky nebo tam i tam? Jaký způsobem to uděláte, pouze textový odkaz nebo banner udělaný na míru s CTA tlačítkem? Přemýšlejte, testujte, hledejte inspiraci a věřte, že se budete neustále posouvat k lepším ziskům.

12) To-do seznam

Strategie je jedna věc a pustit se do tvorby webu a ušpinit si ruce prací je věc druhá. Proto se pusťte co nejdříve do práce. V tom vám do začátku může pomoci přehledný seznam věcí, které musíte provést k tomu, aby se projekt rozhýbal a dostal vás do fáze, kdy už se zaměřujete především na produkt a marketing.

Opět si vezměte tužku a papír a pište. Koupit doménu. Nahodit WordPress šablonu. Do adminu přidat osvědčené pluginy. Vytvořit logo. Založit účty pro sociální sítě. A takto bychom mohli pokračovat dále.

Vytyčené úkoly plňte hezky jeden za druhým. Pokud se vám tato metoda osvědčí, používejte ji i pro denní agendu v momentě, kdy již bude web zcela zaběhlý. Jen s tím rozdílem, že místo tužky a papíru už doporučujeme používat speciální to-do nástroj. Jeden z nejlepších je Todoist.

 

První díl, to byla spíše teorie. V tom druhém se podíváme přímo na reálné ukázky, jak takové vytvoření strategie pro affiliate web může vypadat. Těšit se na něj můžete ve čtvrtek 16. února. Sledujte náš Twitter nebo FB stránku.

Předchozí článek

Nový affiliate program s nábytkem: Daka.cz

Další článek

Nový affiliate program DVD-premiery.cz zaměřený na prodej filmů