Affiliate články

Jak pracuje Tomáš Záruba z PlnáPeněženka.cz?

„Ahoj, jmenuji se Tomáš Záruba, jsem rodilý Pražák (jeden z mála, ale nebijte mě za to) a v online prostředí pracuji již 11 let, od svých 17 let. Jsem původem Iťák a to podtrhuje i vystudování ČVUT. Aktuálně svůj čas dělím mezi project management a programování na projektech PlnáPeněženka.cz a TopSleva.cz. Dříve více vyhrávalo programování, nyní časově více vyhrává management.“

Twitter: @tomaszaruba

Jakou funkci u projektu PlnáPeněženka.cz zastáváš?

Nejlépe mě asi vystihuje pozice projektového manažera, i když občas napíšu i pár řádků kódu nebo napíšu večer nějakému z našich uživatelů. 5DM.cz, která provozuje PlnouPeněženku, má aktuálně kolem 30 lidí rozdělených do našich tří hlavních projektů – TopSleva.cz, PlnáPeněženka.cz a AffiliateClub.cz. Snažíme se tedy držet celou firmu štíhlou a efektivní. I proto si moc nepotrpím na jasné role a specifické procesy a jednotlivé funkce se mohou vzájemně prolínat a doplňovat.

Na čem momentálně pracuješ?

Jelikož je tato otázka položena 26. října a starám se o e-commerce projekty, tak je odpověď jasná – Vánoce a vánoční sezóna. Blíží se několik akcí, jako je například den dopravy zdarma, který chceme na PlnéPeněžence náležitě zpropagovat.

Plánujeme i několik produktových změn, které posílí zapojení našich uživatelů na webu. Dlouhodobě nám velmi dobře funguje doporučování uživatelů, protože cashback je pro uživatele něco nového a netradičního, co si musí nejprve osahat a často mají od služby trochu zbytečný odstup. Tyto ledy pomáhá prolamovat právě doporučení od přátel, “word of mouth” nebo prostě povědomí, že jejich kamarádi už službu používají.

Nedávno jsem byl na Babel Campu, kde byl krásně vidět trend na sociálních médiích, které se prolínají se zákaznickou podporou a vzniká tak 1:1 vazba s uživatelem a ne vztah 1:N známý z tradičních médií. Tito uživatelé jsou pak další mocné medium. Když si představíte i malý začínající eshop, který sotva posbíral 1 000 uživatelů, tak těchto 1 000 uživatelů má na Facebooku celkem např. 300 000 přátel a to už se přibližuje potenciálnímu zásahu televizní reklamy za desítky až stovky tisíc.

Jakou techniku momentálně k práci používáš?

Pracuji na MacBooku Pro a stejný stroj používám v práci i doma. Vyhovuje mi práce stále na jednom stroji bez nutnosti řešit synchronizaci atd. Vede to u mě tak daleko, že často ani nepoužívám externí monitor nebo klávesnici, abych si nemusel při změně pracovního místa zvykat na jiný monitor nebo klávesnici, protože pracuji na více místech.

Jinak k práci samozřejmě používám mobil, opět zůstávám věrný Apple. Na tuto značku jsem „zmigroval“ s příchodem chytrých telefonů (později i na notebooku) a dodnes to hlavně mé programátorské “já” vnímá jako velmi dobrý krok. Přijde mi, že OS X kombinuje to nejlepší z Linuxu a Windows dohromady – uživatelsky velmi přívětivé a přitom s dobrou dostupností příkazové řádky a dalších věcí.

kristalkova_mailing_1

 

Jaké nástroje či aplikace využíváš?

V týmu používáme kombinaci Google Apps, Basecampu a Slacku. Poslední dobou vnímám jako nejslabší článek Basecamp a začínáme se poohlížet po něčem jiném. Jednoduchost Basecampu má svoji výhodu, ale někdy mi ta jednoduchost přijde až moc velká. Chybí u něj možnost lepší prioritizace úkolů, možnost dávat podúkoly apod.

Trochu netradiční je v našem týmu využívání Githubu, není to pro nás nástroj pouze pro vývojáře, ale mají k němu přístup i lidé z marketingu. Nedává nám smysl vytvářet administraci na každý řádek textu na webu a proto umožňujeme markeťákům přímo editovat naše šablony. Dnes je již rozhraní Githubu tak přívětivé, že se v něm vyzná i neprogramátor a markeťákovi tak stačí znát jen pár HTML značek a skoro ve všem se vyzná. Samozřejmě nemůže nasadit kód na produkci, ale jeho změny končí pull requestem, který se automaticky otestuje a vývojář už pak jen provede merge a nasazení na produkci.

Sám ke své práci ještě používám Todoist na plánování úkolů, stejně jako většina mého týmu a to je další bod, u kterého mi Basecamp nevyhovuje. Rád bych nástroj na řízení projektů, který bude zároveň velmi dobrým to-do listem pro všechny úkoly a nebudu tak muset využívat dvě aplikace.

Jako vývojář pak využívám PHPStorm, na který jsem přešel teprve asi před 1-2 lety z NetBeans a zatím si tuto změnu velmi pochvaluji.

Jak vypadá tvůj běžný den? Co např. nějaký ranní rituál? V kolik hodin vstáváš a v kolik tvůj den končí?

Obvykle vstáváme s přítelkyní kolem 6:30, nejpozději v 6:45. Budíme se společně, společně i snídáme a odcházíme do práce. A i když každý pracujeme někde jinde, tak bych to označil za takový ranní rituál. Pokud mám den v kanceláři, tak přicházím kolem 8:20. Na cestu využívám MHD, takže během cesty projdu nové e-maily a Todoist. Dělám to proto, abych si sesumíroval co mě dnes čeká a kdy na tom budu přibližně pracovat tak, aby do sebe vše pěkně zapadalo.

Během pracovní doby je můj den hodně variabilní a těžko bych to popsal do všech detailů. Snažím si udělat vždy co největší možné bloky, kdy se můžu věnovat jedné činnosti a nevstupují mi do toho schůzky nebo meetingy a to i pokud zrovna dělám managerskou činnost. Tohle je můj zvyk z programování, protože vím, že je lepší mít několik hodin času bez vyrušení a pořádně se ponořit do úkolu a dostat se do flow.

Pokud se ptáte, jak dokážu skloubit programování a management, tak se snažím tyto dvě věci mít co nejvíce oddělené. Když si řeknu, že jdu něco programovat, tak neřeším e-maily a jiné požadavky.

Z práce se snažím odcházet přibližně kolem 17:00. Zřejmě tedy nepotěším workoholiky, ale přijde mi lepší práci udělat efektivně za 8 hod., než neefektivně za 16 hod. Aby to nevypadalo, že se dá dnes pracovat “jen” 8 hod. denně a dobře se uživit, tak přiznávám, že často koukám na práci i večer.

Po práci většinou trávím čas s přítelkyní až do doby než jdeme spát.

Víme, že pracuješ z kanceláře. Jsi zvyklý věnovat se práci i doma? Jak vypadají tvé víkendy, dokážeš se od práce oprostit?

Většinou trávím v kanceláři 4 dny v týdnu a pátek si beru home-office. V této době se snažím dělat nějaké větší ucelené úkoly, protože mám lépe zajištěno, že mě nebude nikdo rušit. Přes zimu občas zůstávám v Praze, jinak trávím “prodloužené” víkendy na chatě s přítelkyní.

Během samotného víkendu se snažím být maximálně offline a v přírodě. S přítelkyní rádi chodíme na výlety a trávíme čas v přírodě. Během této doby se snažím ani nekontrolovat nic na mobilu a úplně nejradši jsem, když se dostaneme z dosahu signálu. Naopak mi nevadí si sednout k práci o víkendu večer a třeba 1-2 hod. pracovat, vyřídit nějaké e-maily, popohnat nějaké úkoly nebo vyřídit nějaký menší management.

Máš osvědčený styl práce, který ti funguje? Jak si práci plánuješ?

Snažím se práci rozdělovat do určitých logických bloků a vhodně je kombinovat. Tím, že kombinuji programování a management, je vše možná ještě o něco komplikovanější. Většinou se snažím kontrolovat e-maily jen v určitý čas – většinou cestou do práce, kolem oběda a cestou z práce. Ve zbytku času se snažím si rozdělit den na dva bloky – před obědem a po obědě. V každém z těchto bloků řeším buď jen programování nebo jen management. Pokud je to možné, začínám větším úkolem, který chci určitě dodělat a poté končím spíš menšími, kterými doplňuji zbylý čas tak, aby vše klaplo.

Můžeš ukázat svůj pracovní prostor?

Mám několik pracovních prostorů:) Celkem vlastně čtyři. V kancelářích pracuji na dvou místech. Občas sedím mezi lidmi a vyhovuje mi občasná komunikace s ostatními, někdy se chci ovšem soustředit na svoji práci a dostat se do flow a pak využívám samostatnou místnost, kde mě většinou nikdo neruší a mohu se ještě více soustředit na práci. Celkově si během pracovní doby moc nepotrpím na povídání a raději pracuji.

Další pracovní prostor mám u nás doma. Máme byt 3+1 a zatím nemáme prcka, takže třetí místnost využívám jako pracovnu.

A poslední pracovní prostor je v altánu na chatě rodičů mé přítelkyně, kam jezdíme v létě skoro každý víkend už ve čtvrtek a pátek trávím prací právě tam.

pracovna-tom

pracovna-tom-1

pracovna-tom-2

Co tě nejvíce baví při práci na PlnáPeněženka.cz? Jaké konkrétní zkušenosti/dovednosti si se díky tomuto projektu naučil?

PlnáPeněženka.cz je projekt, který mi dává smysl a který se hrozně libí našim zákazníkům a i všem, kteří na tom projektu pracují. Jednak všichni do posledního člověka ve firmě tuto službu používáme, což už samo o sobě myslím ukazuje, jak tomuto projektu věříme. A když se noví zákazníci dozvědí co děláme a jak naše služba funguje, tak jsou většinou velmi potěšeni až se občas stává, že nevěří a hledají nějaké skryté podvody na naší službě, ale “bohužel” žádné nenajdou. I proto máme na zákaznické podpoře mnohem častěji poděkování a pochvalné odpovědi než nadávky a negativní odpovědi. Výsledkem toho je, že jsme letos ve finále Křišťálové Lupy v ceně popularity, kde soutěžíme s dlouho zavedenými a obřími projekty jako je třeba Alza.cz nebo fenomény jako je Youtuber Jirka Král.

Jsem původem programátor, mám tento obor i vystudovaný, u PlnéPeněženky však nechávám programování na jiných lidech a soustředím se na produkt, management a marketing. Skoro každý den se tudíž učím něco nového a snažím se v těchto oborech dále vzdělávat a posouvat.

Věnuješ se mimo PlnáPeněženka.cz i jinému projektu? Jak si dokážeš práci naplánovat tak, aby si se vždy dostatečně zaměřil na ten projekt, který si to zrovna žádá?

Věnuji se též srovnávači slev TopSleva.cz, na kterém jsem pracoval ještě před tím, než jsme v 5DM.cz přebrali PlnouPeněženku. Oba projekty jsou si dost podobné z pohledu sezónnosti, což řízení obou projektů trochu komplikuje, jelikož pro oba projekty je nejdůležitější vánoční sezóna a rovněž období letních dovolených.

Beru to jako zajímavé zpestření pracovní doby a snažím se oběma projektům dát ten potřebný čas podle aktuálních plánů nebo podle vlastních pocitů, který z těchto projektů to zrovna potřebuje. V tomto případě máme u nás výhodu, že se nesnažíme jednotlivé projekty držet jako samostatné firmy, ale vše to držíme v jedné firmě, přičemž i někteří další lidé pracují na obou projektech. Ve výsledku jsme pak flexibilnější v přehazování pracovní síly podle potřeby a sami se vzájemně dokážeme kontrolovat, abychom dávali jednotlivým projektům to co je potřeba.

Tvůj nejlepší tip/hack, který ti šetří v pracovním, ale klidně i osobním životě nejvíce času?

Aplikujte Paretův princip a poté delegujte a důvěřujte. Zjistěte si, které úkoly a procesy jsou pro vás opravdu důležité a které naopak tak důležité nejsou a to z pohledu těch nejdůležitějších metrik a to je obrat nebo zisk firmy. Možná zjistíte, že něco co vám zabírá dost času není až tak podstatné a často to jsou dokonce věci, které může dělat někdo jiný stejně dobře nebo dokonce i lépe.

Pokud začnete delegovat úkoly, tak se nebojte těm lidem dát i důvěru. Nejhorší delegování je takové, kdy těm lidem nedáte důvěru a máte pocit, že je musíte kontrolovat při každém jejich kroku, protože nakonec to skončí tak, že tím strávíte stejně času, jako byste úkol dělali sami. Dobře si tedy ověřte, že vše funguje a občas vše prověřte, ale důvěřujte lidem, bude to lepší pro vás i pro ně.

Co právě čteš? Můžeš doporučit 2 knihy, které jsou podle tebe TOP?

Aktuálně mám rozečtené “The Longevity Project” od Howarda Friedmana o dlouhověkosti, takže nic moc pracovního, ale přitom velmi zajímavého. I když mám svoji práci velmi rád a baví mě, tak stejně beru práci jako prostředek k dosažení důležitějších životních cílů a mít na “to” více času nemusí být od věci, i když je to velmi relativní.

Velmi mě inspiruje kniha Štěstí doručeno, určitě ji mohu doporučit všem, ať už podnikají nebo pouze pro někoho pracují. V ČR má tato kniha podle mě ještě větší význam, protože u nás na mnoha místech není zákazník na prvním místě a o to větší potenciál v tomto směru je. Na PlnéPeněžence se snažíme mít největší focus na zákaznickou podporu a pokud bych měl označit jednu věc, která nám nejlépe funguje, bude to právě zákaznická podpora a za to jsem velmi rád.

Jako další vhodnou knihu pro všechny vidím Getting Things Done a náhled do vlastního time managementu, ve kterém se dá stále co zdokonalovat.

Můžeš nám sdělit nějakou podle tebe nejcennější radu, kterou ti kdy někdo dal nebo si někde vyčetl?

Před smrtí nikdo nelituje toho co udělal, ale toho co mohl udělat a neudělal. To je známý citát a já k tomu rád ještě dodávám →  ale zároveň určitě nebudete litovat toho, že jste více nepracovali.

Nenechte si ujít i další rozhovory:


Milujeme affiliate a milujeme inspiraci. I proto jsme se rozhodli pro vás připravit sérii rozhovorů s předními českými, ale i slovenskými affiláky a affiliate manažery, kteří nás nechají nakouknout pod pokličku jejich práce, osobního rozvoje a pracovních návyků. Pokud máte nějaký tip nebo dotaz, ozvěte se prosím na e-mail rucker@5dm.cz.

Předchozí článek

Nový program s módními doplňky: Kandoo.cz

Další článek

Výběr článků o affiliate marketingu za říjen 2016