Rozhovory

David Špinar, co-founder a exCEO H1.cz, farmář na Farmě Mysletice

david-spinarJméno: David Špinar
Pracovní pozice a projekt/společnost: co-founder a exCEO H1.cz, farmář na Farmě Mysletice
Odkazy: www.h1.czwww.mysletice.cz

Jak bys v jedné větě popsal, jakému projektu/firmě se teď především věnuješ?
Právě jsem po téměř devíti letech skončil v Hájedničce, ve firmě, kterou jsem založil spolu se třemi kolegy a dnes je z ní obrovská firma se stamililionovými obraty a stovkou lidí. Předal jsem ji novému řediteli Filipu Kahounovi. Naordinoval jsem si odpočinek u nás na farmě v Mysleticích. Přes léto se chci rozhodnout, jak dál se svým profesním životem.

Jaké jsou hlavní konkurenční výhody H1.cz?
Za prvé stále velmi funkční a důvěryhodný brand, který strašně usnadňuje akvizici nového byznysu. Za druhé šířka týmu (máme skoro 100 lidí), což umožňuje škálovatelnost a zastupitelnost téměř jakékoliv činnosti. Za třetí propojení na mezinárodní síť Quisma (součást GroupM), které přináší jedinečné technologie, které nemají v Česku konkurenci. Jedná se zejména o trading-desk umožňující jednak programmatický nákup reklamy a druhak multikanálový pohled na vyhodnocování reklamních investic.

david-spinar-iac2014

David Špinar (ve středu zadní řady) na IAC2014 – převzato z Twitteru H1.cz.

Když se podíváš na posledních 6 – 12 měsíců, co jsou hlavní věci, které se ti podařily?
Za prvé akvizice firmy mezinárodním gigantem GroupM (patřící do sítě WPP). Firmu jsem vlastně prodával podruhé, tak už to bylo jednodušší. Hodně jsme se také snažili to správně “prodat” dovnitř do týmu, abychom minimalizovali špatnou náladu uvnitř firmy. Za druhé určitě profesionalizace managementu. Takhle velká a komplikovaná firma musí mít skvělý management, a to jak na úrovni vedoucích odděleních, tak na úrovni “C-level”. Mám zejména radost z Radky (CCO), která je zodpovědná za klientská oddělení, a z Romana (COO), který je zodpovědný za kompletní produkci a back-office. Oba jsou skvělí. A za třetí nemůžu nezmínit svůj vlastní odchod, který byl dle mého zvládnutý dobře. Zejména také díky tomu, že nám na nabídku kývl Filip Kahoun a Hájednička tak může mít za CEO opravdu skvělého managera.

Jak dlouho se věnuješ H1.cz?
Hájedničku jsme zakládali v září 2005. Takže od té doby do konce dubna 2014. Téměř devět let.

Tento týden jsi oznámil rozhodnutí čelit novým výzvám a začít se věnovat na 100% své farmě v Mysleticích. Jaké máš s farmou plány, jaké budou tvé nejbližší kroky?
Nejde tolik o farmu, jako spíš o odpočinek. Po tolika letech tvrdé práce jsem cítil už velkou únavu a neměl jsem tolik energie jako dřív. Ale firma tu energii lídra potřebuje pořád. Lídr musí být stále vepředu, plný elánu, vedoucí pelotonu. Navíc jsem stále víc cítil, že firma potřebuje v současném kontextu (tj. zejména v rámci sítě GroupM) trochu jiný typ lídra, než jsem byl já. Prostě profesionálního managera, který umí fungovat v korporaci, a ne už tolik “podnikatele”.

Řada lidí tě považuje za jednoho z hlavních průkopníků výkonnostního marketingu v ČR. Jak vidíš budoucnost tohoto oboru v ČR?
Budoucnost vidím skvělou. Stále víc firem (i tradičních reklamních zadavatelů) začíná rozlišovat mezi marketingovým (tj. spíše brandovým) rozpočtem a rozpočtem na online sales (tj. typicky výkonnostním). Ale vidím tu pár důležitých výzev, bez kterých to nepůjde. Za prvé se musí konečně dostat ke slovu “multikanálové” vyhodnocování reklamních investic. Nejde se spoléhat na last-click, musí se začít dělat pokročilejší atribuční modelování – a to jak založené na prokliku, tak i na impresi. A za druhé, zadavatelé musí umět používat logiku “life-time value” zákazníka. Ufinancovat náklad na konverzi prvním příjmem z konverze bude stále těžší.

Jak vypadá typické pracovní pondělí Davida Špinara, ředitele H1.cz?
V pondělí byly většinou status reporty s manažery. Jinak jsem spíše fungoval “na vyžádání”, co kdo potřeboval.

Jak očekáváš, že bude vypadat typické pracovní pondělí farmáře Davida Špinara?
Žádná rutina, prostě děláme to, co je potřeba. Teď aktuálně třeba předěláváme vrata do dílny a chystáme se na stavbu dětského hřiště na návsi.

Jaké 3 webové stránky bychom zahlédli v tvém prohlížeči, když zrovna nepracuješ?
Musím se přiznat, že nejvíce času trávím na sociálních sítích (Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram), které pro mě dnes vlastně znamenají takový sociální “předvýběr” zajímavého obsahu odkudkoliv. Takže stačí jen párkrát denně projet Twitter a ten mě zavede na nejroztodivnější místa na webu. :-)

Jaké bys dal 3 doporučení pro někoho, kdo by vedl internetovou agenturu podobnou tebou založené H1.cz?
Za prvé je třeba umět balancovat přístup “management by stories” a přístup “management by numbers”. Oba jsou stejně důležité a když jeden chybí, je to většinou špatně. Za druhé je třeba umět prioritizovat. Nejde dělat všechno stejně dobře. Za třetí je třeba od začátku důvěřovat svým lidem a důsledně delegovat na druhé. Přepracovaný lídr se spasitelským syndromem je k ničemu.

Kariéra: Kde vidíš sám sebe v následujících 3 letech?
Fakt nevím a nehodlám to řešit. V tom jsem a vždy jsem byl fatalista. Prostě to nějak bude a bude to většinou o dost lepší než moje nejfantastičtější plány. :-)

Běžně se na závěr rozhovoru ptám na 1 věc, kterou o tobě kolegové/klienti nevědí? Poprvé si dovolím otázku změnit: Máš něco na srdci, co bys řekl na závěr rozhovoru?
Chce-li ode mě někdo nějaké moudro, většinou mu říkám: “Kdo chce, hledá způsoby. Kdo nechce, hledá důvody.” V tom se pro mě skrývá všechno. :-)

Za AffiliateClub.cz přejeme Davidovi hodně štěstí v nových výzvách – v pracovních i soukromých. Za Davidem je vidět pořádný kus práce, řada spokojených klientů a nespočet online nadšenců, které David inspiroval svou vášní k výkonnostnímu marketingu.

>> Další zajímavé rozhovory s TOP osobnostmi českého internetu najdete v sekci Rozhovory <<

Předchozí článek

Aleš Kříž, CEO Alda Games s.r.o.

Další článek

Vyhodnocení soutěže retweetů o 2 knížky Affilák s osobním věnováním